Resan till Barcelona.

Så, här kommer då inlägget om Barcelona.

Denna resa var såååå välbehövlig och efterlängtad! Jag har inte rest med min lillasyster sedan sommaren 2011 (USA) och då blev jag ju sjuk i akut blindtarmsinflammation så det kändes som vi behövde lite revanch :P
Dessutom så behövde jag lite tid borta från barnen, mannen och hemmet. Ja det må låta hemskt, men jag behövde få sakna dem lite. Det tar ändå på krafterna att ALLTID vara mamma och aldrig nästan komma hemifrån (jag har gått hemma sedan hösten 2013).

Vi reste en måndagseftermiddag och allting gick otroligt smidigt. Parkering utanför Skavsta, buss till flygplatsen, snabb incheckning och bra platser på planet.

När vi landade i Barca var det varmt och fuktigt och vi tog oss snabbt och lätt med taxi till hotellet.
Vi bodde på Hotel Gran Silken Havana som var ett 4-stjärnigt hotell mitt i smeten. Rummet var FANTASTISKT, med en fransk balkong och utsikt över den stora gatan utanför. Uppe på hotellets tak fanns det en pool (som vi aldrig utnyttjade) och en poolbar där vi åt vår första middag med fantastisk utsikt över stan. Vi firade med några glas cava och god mat innan vi däckade på rummet.

Första dagen avnjöt vi en fantastisk frukostbuffé i hotellets restaurang (värdelöst té dock) innan vi gav oss ut i värmen.

Vi började med att promenera till den jättestora katedralen/kyrkan(?) La Sagrada familia. Vilken turistfälla! ;) Men kul att se, trots att vi inte betalade och gick in.

Sedan gick vi vidare ner på stan där vi avnjöt en god crépe-lunch och drack ett gäng drinkar till :D

Vi beslöt oss för att gå till Arc de Triumph med tillhörande park och lyckades pricka in det med en ENORM regnskur som resulterade i att vi var dyngsura och att våra skor (ballerina och flipflop) var alldeles sandiga. Mysigt hursomhelst!

Väl på rummet avnjöt vi en flaska cava och ett gäng praliner som vi inhandlat på tillbakavägen till hotellet innan det var dags att gå ut för middag. Vi hade spanat in en tapasrestaurang som låg en bit bort och gick dit för att få lite spansk kultur. Det enda vi fick var kass mat (blääääää!) och en jäkla massa gratis shots eftersom bartendrarna uppenbarligen försökte att supa oss under bordet. Vi kom tillbaka trötta och onyktra (och hungriga) till hotellet....

Dag 2 så gick vi till de finare kvarteren och tittade på några av de vackra husen som ligger där (bl a casa battlo) innan vi tog oss till La rambla. Vi fikade och promenerade runt hela dagen, gick på akvariet och åt tapas innan vi gick tillbaka till hotellet och drack drinkar :)

Dag 3 så gick vi i de Gotiska kvarteren, shoppade i små pittoreska butiker, tittade på katedralen och åt en otroligt god middag med brie-hamburgare :D Vi försökte oss också på att ta oss till Parc Guell men det var stängt i flera timmar pga för många besökare.

På kvällen flög vi hem och jag var inte hemma i huset förrän 2 på natten.

En fantastisk resa med mycket skratt, gråt, skvaller, kärlek, upplevelser och tankar <3
Jag älskar dig syster yster och längtar redan till nästa gång vi reser tillsammans!