Småbarn och tv-tittande?

Båda ungarna i säng, mannen är på jobbet och jag har sjunkit ner i soffan framför tvn. Vi får se hur länge lugnet håller i sig hehe.
 
Idag har det varit full fart. Jag har städat huset, rensat böcker (fick tag i en hel ikea-kasse med begagnade böcker) och plockat fram de som passat vår tjej åldersmässigt, panerat fisk och gjort potatismos, lagt ut diverse prylar till försäljning och letat upp mitt pass inför Barca-resan :D
 
Efter att mannen åkte till jobbet så har det varit först bok-läsande och sedan mys framför tvn med varsin flaska "lelle" (ersättning till L och mjölkdryck till W). Sedan somnade L av ren utmattning i soffan redan klockan 17.30 och då däckade jag också! Stackars lilla W fick ligga och titta på bolibompa alldeles ensam. Snacka om trött morsa. 
Efter 20 minuters powernap så trodde jag att det var helt kört att lägga L men han var konstigt nog lika trött trots sovstunden så det var bara att svida om honom i pyjamas och lägga. Han har vaknat en gång men det var pga napp-tapp och nu verkar han sova gott (peppar peppar).
W fick vara vaken en stund till innan det var läggdags även för henne. Hon är verkligen helt såld på Masha och Björnen och det är så gulligt att se hur hon fnissar, hejar på och ojar sig när det händer saker i filmerna. Jag försöker dock att begränsa tv-tittandet till enbart en stund på kvällen eftersom jag ju vet att man egentligen inte ska visa saker på skärm innan 2 års ålder (W är ju över 2 nu) men jag har faktiskt visat babblarna för W redan när hon var 6 månader, och för L redan nu (4 mån). Det är ju omöjligt att småsyskon inte ska se när storasyskonet kollar liksom. Hur gör ni andra föräldrar?
 
L tycker att det är mycket roligare att leka i syrrans rum än att titta på tv :)
 

Kommentera här: