Terrible Two.

Någon mer än jag som har en trotsig 2-åring? ;D

Oftast är hon världens sötaste lilla ängel som tjattrar på om allt o inget, älskar allt o alla och ska ha pusskalas... men så vänder det på en femöring och hon blir ett riktigt trotsigt, kaxigt och skrikigt litet monster!!
Många gånger har jag och min man svårt att hålla oss för skratt, men vi visar det såklart inte för henne. Hon är så söt med sina vredesutbrott, som en riktigt liten mini-tonåring! Hon skäller på lillebror, på oss föräldrar, hon kastar saker och slår i dörrar. Självklart accepterar vi inte sådant beteende men vi ser det också som en del i utvecklingen. Hon måste få känna på motgångar och hon måste få sätta begränsningar (och t o m få bestämma emellanåt).

En av de sakerna som är jobbigast just nu är att hon bestämt sig för att pappa inte får borsta tänderna. Det skriks och gapas och hon vägrar att öppna munnen. Om vi inte orkar ta fighten så borstar jag, men vi försöker också att förklara för henne VARFÖR man måste borsta tänderna och vad som händer om man inte gör det.

Förresten så är det ett jäkla kämpande för det mesta nu med allt som har med badrummet att göra. Hon springer alltid åt motsatt håll när man ska byta blöja t ex (trots att hon sitter i bajs), hon vill inte ta på pyjamas, inte borsta håret osv osv. Först flamsar hon bara och kastar sig överallt/blir lealös i kroppen eller springer, men när man säger till på skarpen så blir hon arg istället.
Jag försöker alltid att avleda hennes flams/utbrott genom att prata om roliga saker (som vad vi ska göra framöver) eller så flamsar jag tillbaka genom att fuldansa/sjunga när vi borstar tänderna eller liknande. Då brukar hon liksom glömma bort vad hon håller på med :P

Vad gör era 2-åringar för tokigheter? Upplever ni att de trotsar mycket eller kom det först i 3-års åldern?
 
Min lilla trots-Fia <3

Kommentera här: